Naprawa i konserwacja progów samochodowych

Udostępnij

 

Samochód często cierpi z powodu niesprzyjających warunków. Progi samochodowe, nadkola drzwiowe i podwozie to pierwsze miejsca, w których dochodzi do korozji metalu. Progi samochodowe muszą być naprawiane w sposób rozsądny. Nawet jeśli nie planujemy samodzielnej naprawy progu samochodowego, lecz oddajemy samochód do warsztatu samochodowego, powinniśmy mieć świadomość, jak naprawić próg samochodowy, aby móc kontrolować jakość wykonanej pracy.

Progi samochodowe są dwojakiego rodzaju: te, które są przyspawane do podstawy nadwozia oraz te, które są zdejmowane. Zdejmowane progi samochodowe znajdują się po zewnętrznej i bocznej stronie elementów bocznych. Chronią one podwozie przed rozpryskami kół i drobnymi uderzeniami. Bardzo powszechne są spawane zdejmowane progi samochodowe, które tworzą dolną ramę nadwozia, nadając mu dodatkową sztywność.

 

Jak naprawia się zdejmowane progi samochodowe?

Zdejmowane progi samochodowe w ostatnich latach wykonane są z metalu lub tworzywa sztucznego i mocowane są do nadwozia za pomocą wkrętów samogwintujących. Nie są one trudne do naprawy. Jeśli uszkodzenie nie jest poważne, próg jest odkręcany od nadwozia. Następnie próg samochodu jest prostowany za pomocą małego młotka, a mistrz pracuje z nim na stole warsztatowym za pomocą wymaganych narzędzi i specjalnego sprzętu. Po wyprostowaniu progu samochodu konieczne jest pokrycie go od wewnątrz środkiem antykorozyjnym.

Jeśli próg samochodu jest mocno uszkodzony lub znajdują się na nim zmurszałe miejsca, nie ma sensu go naprawiać. W takim przypadku zaleca się wymianę uszkodzonego progu samochodowego na nowy, podobnie postępuje się z ochronnymi jednorazowymi progami z tworzywa sztucznego.

Jak naprawić próg samochodowy przyspawany do karoserii?

Gdy próg jest jednym z elementów konstrukcyjnych pojazdu, lub po prostu jest mocno przytwierdzony do nadwozia, proces naprawy jest inny.

Z niewielkimi uszkodzeniami, jest naprawiany z zewnątrz. Jeśli parapet ma drobne zarysowania, wierci się w nim otwory. Przez te otwory wkładane są specjalne narzędzia i obszar jest naprawiany.

Małe rdzawe miejsca na progu nie są usuwane, lecz uszczelniane spawanymi łatami stalowymi. W takiej sytuacji można śmiało zwrócić się nie do serwisu, ale po prostu do dobrego blacharza.

Jest jeszcze jeden sposób na naprawę wgnieceń na parapetach samochodowych - do zgniecionej części przyspawana jest stalowa belka, a następnie przy pomocy wyciągarki i siły mięśni - zgnieciona część jest ściągana, aby uzyskać pierwotny wygląd. Po zakończeniu pracy pręt zostaje odcięty. Metoda ta jest szczególnie skuteczna w przypadku prostych, małych wgnieceń bez obszarów rdzy.

W przypadku średnich uszkodzeń, naprawa uszkodzonego obszaru odbywa się w podobny sposób. Może się to jednak wiązać z koniecznością demontażu drzwi i wykładziny siedzenia, czyli ewentualnym utrudnieniem podczas ewentualnej naprawy progu.

Rozległe uszkodzenia, takie jak otwory przelotowe, głębokie wgniecenia lub oderwana część, wymagają całkowitej wymiany uszkodzonego obszaru. Z reguły cała powierzchnia jest wycinana za pomocą przecinaka śrubowego, a na jej miejsce przyspawana jest konstrukcja metalowa o odpowiednich wymiarach.

 

Wymiana rozpórki na próg

Jeśli złamana jest sama rozpórka, wymieniane są zarówno próg samochodu, jak i rozpórka. Odbywa się to w następujący sposób: Po pierwsze, wycina się środkowy element wzdłużny rozpórki (po przeciwnej stronie dachu). Sprawdzany jest jego stan. Przed przystąpieniem do prostowania dźwigara warto sprawdzić stan podstaw karoserii. Po tym wszystko musi być dobrze oczyszczone w miejscu instalacji nowego elementu, usunąć cząstki metalu, które powstały po cięciu spawania. Następnie powierzchnia dźwigara jest wygładzana i montowana jest nowa część. Potem następuje mocowanie, dopasowywanie, spawanie. Na zakończenie drzwi są montowane i regulowane są szczeliny.

Po punktowym zespawaniu wszystkich części i połączeń palnikiem acetylenowo-tlenowym, wszystko jest szpachlowane, a nowe elementy są malowane.

 

Obróbka antykorozyjna

Po zakończeniu naprawy progu samochodowego należy go odpowiednio zabezpieczyć środkiem antykorozyjnym.

 

Możnato zrobić na dwa sposoby:

1. Użycie środków chemicznych do zabezpieczenia antykorozyjnego: impregnacja, kit, lakier. Ta opcja jest prosta, niedroga przy naprawie progów w garażu i skuteczna. Istnieją jednak pewne osobliwości: jakość przetwarzania antykorozyjnego wymaga dużej ilości materiałów - jakościowych, a co za tym idzie, nie jest tani. Oczywiście, niektórzy używają niedrogich materiałów, jednak nie zawsze nadają się one na parapety samochodów zagranicznych.

2) ochrona elektrochemiczna. Metoda bardzo kontrowersyjna i kosztowna, najlepiej wykonywać ją w stacjach serwisowych, które są skłonne udzielić gwarancji. Ochrona elektrochemiczna polega na umieszczeniu na progu samochodu elektrod przewodzących prąd stały. Elektrody ze stopu przyciągają korozję - w końcu elektrody korodują, ale nie próg samochodu. Ochrona elektrochemiczna jest ważna przez około jeden rok, po tym czasie elektrody należy wymienić. W praktyce jednak elektrody niszczą się już po kilku miesiącach z powodu środków chemicznych używanych do utwardzania dróg w niskich temperaturach. Z powodu stałego prądu gnicie następuje dość szybko, w wyniku czego próg samochodowy gnije już po jednym sezonie. Dzieje się tak również w przypadku uszkodzenia elektrod.

Niekiedy dealerzy samochodowi oferują oszczędności na "zabezpieczeniu przed rdzą", montując na progu samochodu jedynie plastikowe płytki ochronne. Są one tanie i łatwe do wymiany. Płyty te, oczywiście, chronią próg przed brudem i kamieniami, ale nie chronią przed wilgocią - próg samochodowy zacznie gnić pod płytą. Dlatego nie należy skąpić na tym: najpierw należy pokryć próg samochodu środkiem antykorozyjnym, a dopiero potem nałożyć nakładkę ochronną.

Czytaj dalej na: http://autodetailing.edu.pl