Przygotowanie podwozia, hamulców i skrzyni biegów do zimy

Udostępnij

Przygotowanie podwozia, hamulców i skrzyni biegów do zimy

Mroźny dzień, lekki śnieg pokrywający drogę i wyboje. Nie wykonując ostrego zakrętu, samochód wpada w poślizg, uderza w dziurę w jezdni i kończy na poboczu z przebitą oponą. W najlepszym wypadku jest to. A w najgorszym wypadku - z wygiętym kołem i zwichniętym wspornikiem. Czy ta sytuacja brzmi znajomo? Z pewnością. W zasadzie prawie każdy kierowca miał takie "przygody". Oczywiście zła pogoda i trudne warunki drogowe są w wielu aspektach przyczyną takich sytuacji. Jeśli jednak sprzęt samochodowy jest starannie przygotowany do zimy, to zakres urazów będzie znacznie mniejszy. I nawet ona ma szczęście, że "wychodzi" bez szwanku.

Kontrola podwozia

Przykazaniem każdego kierowcy jest zjechanie samochodem do pit-stopu przed nadejściem zimnej pogody i całkowite sprawdzenie układu jezdnego. Nie ma znaczenia, czy jeździ nowiutkim Mercedesem-Benz, czy wysłużoną "Tavrią". Mechanik musi sprawdzić kąty pochylenia kół przednich, sztywność resorów, stan sprężyn, amortyzatorów, zużycie tarcz i klocków hamulcowych, zdiagnozować mechanizm kierowniczy (ramiona, drążki) oraz upewnić się, że opony nie są "łyse", a tarcze kół nie są zdeformowane. Jeśli masz roszczenie do którejś z części zamiennych, to bardzo wskazane jest, aby nie oszczędzać i nie wymieniać ich (np. klocków hamulcowych lub amortyzatorów). Ale nawet jeśli wszystko jest w porządku, to nie jest zbyteczne, aby wykonać zbieżność kół i równowagi dla ubezpieczenia.

Tarcze i klocki hamulcowe

Szczególną uwagę należy zwrócić na układ hamulcowy. Przede wszystkim tarcze i klocki hamulcowe. Ich trwałość wynosi od 60 000 do 90 000 kilometrów, w zależności od modelu pojazdu, warunków drogowych i stylu jazdy. Gdy tarcze są zużyte, wokół ich krawędzi tworzą się charakterystyczne obręcze, które dosłownie "zabijają" klocki hamulcowe. Poza tym podczas hamowania (zwłaszcza, gdy trzeba szybko i gwałtownie zahamować) dochodzi do "bicia" pedału hamulca. Klocki nadają się do serwisowania nawet przy mniejszym przebiegu - 20-30 tys. km. Oznaką ich wycofania staje się cienki pisk podczas hamowania, a także powolna reakcja auto na pedał hamulca w zasadzie. Przy okazji, gdy przebieg samochodu wynosi około 100 tys. km i więcej, najbardziej prawdopodobna jest wymiana zacisków wraz z klockami hamulcowymi.

Płyn hamulcowy

Od płynu hamulcowego zależy również zachowanie samochodu na drodze i jego reakcja na nacisk na pedał hamulca. Producenci zalecają wymianę płynu hamulcowego co 30-40 tys. km lub przynajmniej co dwa lata. Samochód źle hamuje? Czy niechętnie reaguje na pedał hamulca? Jest to również wyraźny znak, że konieczna jest wymiana płynu hamulcowego. Wymiana może być również konieczna w przypadku wycieku płynu hamulcowego. Aby się o tym przekonać, należy podczas diagnostyki warsztatowej zmierzyć poziom płynu hamulcowego. Jeśli na uszczelkach cylinderków hamulcowych widoczne są wyraźne ślady płynu hamulcowego, oznacza to, że układ jest nieszczelny. Dlatego najpierw należy wyeliminować usterkę i usunąć "wyciek", a następnie dolać nowy płyn.

Transmisja

Bardzo ważne jest, aby w przededniu zimy zadbać o bezawaryjną pracę skrzyni biegów wraz z układem jezdnym samochodu. W rzeczywistości nie na próżno właściciele samochodów z "ręczną" skrzynią biegów nazywają sprzęgło drugim hamulcem, który często pomaga uniknąć wypadków. Tak więc, jeśli są choćby najmniejsze pretensje do skrzyni biegów (skrzynie są źle "podłączone", sprzęgło występuje z szarpnięciami, itp.) - należy przejść dokładny "przegląd" w auto masterze, a przy okazji wymienić olej w skrzyni, gdyż przedłuża to życie jej detali i chroni budżet właściciela auta przed kosztowną naprawą.

12.11.2019, 994 views.