Wyważanie kół lub opon jest częścią regularnej konserwacji samochodu. Zrównoważony rozkład masy pomiędzy oponami a zespołem kół pomaga im płynnie obracać się przy dużych prędkościach. Wzmacnia również elementy układu napędowego i zmniejsza zużycie opon. Drgania odczuwane na fotelach, kierownicy i płycie podłogowej, spowodowane zużyciem bieżnika opon, znacznie się zmniejszają. Opony wysokiej jakości długo zachowują równowagę.
Eksperci zalecają wyważanie kół co 5 000 - 10 000 km. Nowe opony również wymagają wyważenia, ponieważ mają niewielkie różnice w wadze na obwodzie. Niewyważone opony lub koła mogą prowadzić do trwałych drgań, nierównomiernego zużycia i poważnych wypadków. Gdy pojazd uderzy w krawężnik lub dziurę w jezdni, opona lub obręcz opony może ulec przemieszczeniu. Również stres związany z jazdą lub duże obciążenie mogą powodować niewyważenie kół.
Niewyważone samochody osobowe i ciężarowe są jednym z największych nieuregulowanych zanieczyszczeń ołowiem, które eliminują toksyczny metaliczny ołów do atmosfery, dróg wodnych i gleby. Dlatego wyważanie kół jest ważne przez cały okres ich eksploatacji. Istnieje jeszcze kilka innych powodów, dla których należy regularnie sprawdzać i konserwować opony.
Lżejsze pojazdy: Większość nowych samochodów składa się z aluminium i lekkich komponentów, które z pewnością pomagają w ich prowadzeniu i właściwościach jezdnych. Ale stare samochody (cięższe) są w rzeczywistości bardziej płynne niż nowe. Z solidnych obowiązków dumpingowych, ciężkie pojazdy mają tendencję do absorbowania nierówności i wibracje, zanim mogą być odczuwalne przez kierowcę i pasażerów. Miększe zawieszenie również ma ten sam efekt.
Technologia opon: Samochody z bardziej responsywnymi i niższymi profilami opon, ze względu na niższy opór toczenia, ślubują zapewnić imponującą oszczędność paliwa. Ale, to powoduje niewielką nierównowagę i to może być odczuwalne w większości nowych samochodów w Indiach i innych krajach. Nie ma to znaczenia w samochodach 8-10 letnich.
Równoważenie opon: Kiedy opony są montowane na kołach, dwie lekko nierówne jednostki są łączone razem, tworząc zespół. Zespół ten jest wyważony poprzez równomierne rozłożenie ciężaru na bocznych i promieniowych osiach. Istnieją dwa rodzaje niewyważenia opon - statyczne i dynamiczne.
Nierównowaga statyczna: Statyczny brak wyważenia występuje, gdy opona ma lekkie lub ciężkie miejsce. Opona nie obraca się równomiernie, a zespół porusza się ruchem góra-dół. Powoduje to pionowe drgania.
Niewyważenie dynamiczne: Dynamiczne niewyważenie występuje, gdy istnieje nierównowaga wagi po jednej lub obu stronach bocznej linii środkowej zespołu. W przeciwieństwie do niewyważenia statycznego, powoduje ono wibracje boczne lub shimmy koła.
Większość zespołów opon i kół posiada oba rodzaje niewyważenia i może być wyważona przy równomiernym rozłożeniu ciężaru. Dealer opon może rozwiązać większość problemów związanych z wyważaniem opon. Większość konsumentów nie wie o wyważaniu opon lub kół w Indiach, mimo że jest to przyczyną wielu wypadków. Dlatego należy być bardzo ostrożnym w tej kwestii.